Co s placatým obrázkem, který vídí Pepa?

Pokud vás stále trápí jakým způsobem pořídit svému robotovi oči, mám pro vás dobrý tip. Samozřejmě připojená webkamerka základní práci udělá. Do počítače dostanete placatý obraz nebo video prostředí kolem robota. Toto jsem si už na Pepovi vyzkoušel.

Bylo by však super, kdyby robot uměl ten placatý obraz vyhodnocovat. Kdyby poznal co vidí a případně na to také reagoval. Například útěkem před rozpoznanou tchýní (mojí tchyňobabičce se omlouvám, já mám tchyni senzační) a nebo naopak uvítáním daňových či exekučních úředníků připravenou laserovou zbraní. Toto samozřejmě lze. Image processing je asi ta správná odpověď jak na to. Již dávno jsem si pohrával s myšlenkou jak mého robota naučit hrát šachy. Ale opravdově. Fyzicky a ne virtuálně v šachovém programu na obrazovce monitoru. Více o tom napíši v samostatném článku protože moc daleko totiž zatím nejsem. Zatím se snažím sestrojit robotickou paži, která by hru umožňovala. Naštěstí mezinárodní pravidla šachu zakazují hrát oběma rukama tak zatím stačí Pepovi jen jedna :-). Ale to jsem odbočil. Teoreticky je vše vcelku jasné. Vytvořit robotickou ruku, která by pohybovala s figurkami, šachový algoritmus, který by ukázal jak s figurkami pohnout v daném souřadném systému. Narazil jsem ale na problém jak zpětně robot zjistí, kam táhnul protivník? Zatím jsem to teoreticky vyřešil speciální šachovnicí, která pravidelně skenuje pozice jednotlivých figurek. Protože šachovnice nedokáže rozlišit typ figurky a registruje jen změny pozic jednotlivých polí, dá se takto hrát jen od začátku, kdy jsou jednotlivé pozice známy a nesmí se švindlovat :. Samozřejmě pak vyplývají problémy kolem braní figur, rošád a podobně. Tak daleko jsem se ještě nedostal. Ideální by bylo, kdyby robot uměl šachovnici prohlídnout a analyzovat. Tak jsem se dostal k problematice image processingu. A otevřel se mi velice zajímavý svět. Funkcionality jako rozpoznávání objektů v obraze nebo videu, analýza pohybu objektů ve videu, stereo vidění a následná analýza na trojrozměrné obrazy. Tvorba třírozměrných map okolí pro navigaci za pomocí dvou webkamerek mne opravdu uchvátila. Avšak čím více toho o věci vím, tím více vidím, že problematika utíká mému amatérskému přístupu k věci. Obrátil jsem se tedy na internet a hledal jednoduchá řešení složitých problémů (to zní skoro jako perpetum mobile). I našel jsem následující stránky Sluggish Software. Tento web je velmi zajímavý. Pro mne hlavně tím, že u každého řešení existují i zdrojové kódy demonstrační aplikace ve Visual Basicu. Najdete tam základní algoritmy pro face recognition (rozpoznávání tváří) i demonstrační aplikace pro map building pomocí analýzy stereoobrazu získaného například dvěma webkamerami.